3 augustus tot 5 augustus

9 augustus 2015

Doordat het internet weg was zijn we weer wat later...

Hallo iedereen, alles gaat hier nog steeds goed. Aangezien het hier vaker begint te regenen zijn we al kunnen beginnen met het planten van olifantengras. We hebben een heel stuk met dit olifantengras beplant zodat ze dit kunnen afsnijden en voederen aan de geiten. Dit doen we door stukjes van oudere hardere stengels in de grond te steken zodat het kan beginnen met wortels te schieten. Met ons drietjes was dit allemaal nog wel vrij snel gedaan. moest het nu droger worden dan moeten we de plantjes wel wat water bijgeven.

De mensen zijn hier niet altijd even snugger, als je 3 rolexen gaat bestellen mag je zeker zijn dat er wel iets fout aan is. Of ze brengen er een te weinig, of ze brengen er drie maar een ervan is niet wat we bestelt hadden of ze brengen ze niet tegelijk. Bij iedere bestelling is het dus een verrassing wat je gaat krijgen.

We hopen dat we iets van de prijs kunnen doen van het huisje waar we verblijven aangezien we vaak zonder elektriciteit of water zitten. Overdag valt het nog mee als er geen elektriciteit is maar s' avonds is dit niet echt handig om te eten en te douchen. Zonder water zitten is zeker niet evident zoals jullie kunnen begrijpen.

het is hier ook soms wat moeilijk om geld op je gsm te zetten, je moet er vooral veel geduld voor hebben. Soms wordt je gsm geblokkeerd omdat je zogezegd niet geregistreerd zou zijn. Als je dancer geld wil opzetten zeggen ze dat ze eerst nog vanalles in orde moeten brengen voordat dit kan en dat het 2 dagen kan duren. Wat dus in principe in maximum 5 minuten kan, doen ze hier minimum een half uur over. Dit is nu eenmaal Oeganda.

We waren ook uitgenodigd voor het afscheidsfeestje voor Kathleen dat de school had georganiseerd. Het was zeker wel eens de moeite om zo een feestje te zien. Bijna alle kinderen hadden met hun klas een dansje voorbereid waarbij ze zelf zongen en enkele jongens op de jambe speelden. alle kinderen deden dit meet heel veel enthousiasme. Sommige klassen waren zelfs verkleed. De kinderen hebben echt wel gevoel voor ritme en de meestem kunnen goed zingen. Het was dus wel een geslaagd feest. Op het einde kwam iedere leerkracht nog iets zeggen om kathleen te bedanken.

Woenadag zijn we naar Masaka geweest, dit is blijkbaar de 2e grootste stad. We hebben deze uitstap samen met de veearts gedaan omdat hij afkomstig is van deze stad. Als eerste hebben we een tussenstop gemaakt bij zijn vader. Hij heeft ons zijn dieren en zijn koffieplantage laten zien, deze was 17 hectaren groot. Ondetussen vertelde hij vanalles over de koffie. Daarna hebben we nog een hele tijd gebabbeld met de man en heeft hij liedjes gezongen en speelde hij gitaar, de veearts speelde acordeon. De man kon echt goed zingen, blijkbaar zong hij mee in vele koren. Zijn vrouw had voor ons eten gemaakt. Het was echt veel. Er was een schotel met kip, rijst, saus, groenten, gebakken aardappelen, matoke, g-nuts. Veel te veel dus maar wel heel lekker. Voor we het wisten was het al half 4 en we wilden wel graag nog iets zien van Masaka. Toen we in Masaka waren zijn we naar de bank gegaan en daarna naar een winkel gegaan om inkopen te doen zodat we terug choco hebben en nog enkele versnaperingen. Volgens mij is Masaka gezelliger dan de hoofdstad omdat het er minder hectisch en druk is, ook is er minder verkeer. Op de terugweg zijn we nog dag gaan zeggen tegen de zoon van de dierenarts die het hele jaar op school verblijft. De dierenarts had hem al 7 maanden niet meer gezien. Hij was wel blij zei hij maar voor ons waren ze heel formeel tegenover elkaar. Ze geven elkaar een hand, geen knuffel dn het gesprek klonk stijfjes. Voor ons is dit vreemd als je elkaar zo lang niet ziet.

Vrijdag gaan we naar de kindergevangenis, ik ben benieuwd hoe het daar is.

Bye iedereen.