29 juli tot 2 augustus

4 augustus 2015 - Uganda Martyrs University Nkozi, Oeganda

Hoi iedereen, alles gaat hier nog steeds goed alleen begint het hier meer en meer te regenen. Hierdoor is het niet altijd ogelijk om te werken op de momenten dat wij willen. Het regenseizoen komt dus dichterbij. Spijtig genoeg is er ook minder goed nieuws, het kleine geitje dat we probeerde te redden is gestorven. Er zijn ook nog 2 andere geiten gestorven. Eentje was het zusje van een babygeitje dat enkele dagen geleden gestorven was en dat ik in de vorige blog vermeld heb. De rede hiervoor is dat de geit 3 tepels had, maar dat er maar uit 1 tepel melk kwam. Hierdoor had de geit dus zeker geen melk genoeg voor haar 3 jongen en heeft er maar 1 het overleefd. De andere geit die nog gestorven was is een geit van ongeveer 3 maanden, we hebben we behandeld tegen diarree maar ze was blijkbaar tovh te zwak. Er zijn dus al 5 geiten gestorven, het zit ons dwars dat er zoveel sterven maar volgens de dierenarts is dit normaal. Hij zegt dat er dit seizoen veel kippen, gieten, varken en koeien sterven.

Ondertussen hebben we niet stilgezeten. We hebben een nieuw stalletje gemaakt voor het hooi en de rotte oude stal afgebroken. De nieuwe stal is naar Jef zijn idee vastgemaakt met palen en kabels aan de oude grote stal. Op deze manier zweeft de stal eigenlijk en kunnen de termieten er normaal dus niet aan om hem te beschadigen. Als het weer enkele dagen goed weer is dan kunnen we opnieuw gras afdoen om te laten drogen en op te slagen in het stalletje. Er ligt nog veel gras dat is afgedaan maar door de regen van de voorbije dagen vrees ik dat ik mijn tijd voor niets daar heb ingestoken want het zal nu wel rot zijn. Het stalletje is door ons al wel getest. Het kan hier plots beginnen regenenen dan is er geen tijd meer om naar huis te lope dus an je best in de stal blijven zitten en wachten tot de regenbui voorbij is. Dit kan wel soms een hele tijd duren. Het voordeel van tijdens de regenbui in de stal te zitten is dat je kan zien of de stal droog blijft. Dit was zeker niet het geval en daarom hebben we besloten om de hele achterkant van de stal, die maar gedeeltelijk met platen was toe gemaakt, volledig dicht te maken met platen zodat de geitjes wat droger zitten. Ondertussen hebben we de kapotte en rotte delen van de grote stal ook al vervangen, want sommige planken waren er slecht aan toe door de regen en de termieten.

Het blijft me verbazen hoe behulpzaam de kinderen hier zijn. Als ze ons de wei zien ingaan staan ze al aan de draad te roepen of ze niet kunnen en mogen komen helpen. Sommige van deze kinderen zijn echt handig en harde werkers. Aan deze kinderen hebben we veel. Spijtig genoeg zijn er ook enkele "varkens" die ons soms een beetje op de zenuwen komen werken of die met het materiaal spelen en totaal niet willen luisteren. Veel van hen snappen ook niet dat als ze in of uit de wei gaan ze het poortje moeten sluiten, waardoor we vaak het werk moetem onderbreken om de geiten binnen te jagen. Als we hier vertrekken ga ik een heel deel spullen hier laten en uitdelen aan de kinderen, ze zijn echt heel gelukkig en dankbaar als ze iets krijgen. Spijtig genoeg zijn er ook enkele die constant achter spullen komen vragen en als je ze iets belooft ze alleen maar achter meer en meer komen vragen.

Enkele dagen geleden zijn we mee gaam kijken naar een voetbalwedstrijd van ons schooltje tegen een andere school. Spijtig genoeg hebben ze verloren maar al bij al viel de match nog mee. In het ploegje zitten wel enkele goeie spelers met behoorlijk wat techniek en kracht maar in het ploegje missen ze vooral tacktiek en samenspel. In de 2e helft speelden ze wel wat beter, met meet passenspel en hebben ze mooie kansen kunnen creëren die ze spijtig genoeg hebben gemist. Het grappige was dat het enige doelpu t dat ons schooltje heeft kunnen maken werd binnengetrapt door de kleinste speler van de ploeg. Hij was dan ook heel fier.

Zaterdag was er een feestje op de universiteit waar we ons zeeeeer goed geamuseerd hebben. De afrikanen weten wel wat feesten is en hun dansje zijn wel grappig. Een van de bewakers ging op zijn hoofd staan en begon met zijn benen in de lucht te dansen. ik weet niet alles meer even goed van het feestje maar mijn lichaam zei de volgende dag dat het een goed feestje was! Normaal gingen we allemaal de volgende dag naar de mis maar niemand van ons is uit zijn bed geraakt. In de namiddag zijn Jef en ik iets gaan drinken samen met de dierenarts en hebben we naar de match arsenal tegen chelsea gekeken in het cafétje. Voor de match was het cafe leeg maar toen de match begon stroomde het volk binnen, iedereen kwam kijken en er zeker 100 man in het cafétje. Vooral binnen zat veel volk. Veel mensen kwamen naar de match kijken maar dronken niets. Deze mensen moesten 1000 chilling betalen, de mensen die iets dronken mochten gratis naar de match kijken. Er was veel ambianse tijdens de match en de afrikanen gingen echt op in de match. Er waren wel nirt veel supporters voor chelsea, bijna iedereen supporterde voor arsenal en deze waren dus zeer blij dat hun team de match won. Het was weer een geslaagde namiddag.

Normaal ging ik deze blog eerder posten maar omdat de universiteit geen internet had heb ik het moeten uitstellen.

Bye bye iedereen!