6 juli tot 14 juli

15 juli 2015 - Mpigi, Oeganda

Eerst en vooral was het vliegen spannend maar het viel allemaal wel mee en het is goed gegaan. Zeker voor herhaling vatbaar. Onze vlieger had al wel een uur vertraging waardoor we toch wel wat vreesde om onze 2e vlucht op de tussenstop te missen. Aangekomen in Entebe hebben zijn ze enkele uren gaan slapen in een hotel. In de ochtend zijn ze doorgereids naar Nkozi, onderweg hebben ze nog een bank bezocht en zijn we gaan zoeken naar de vogel die we niet gevonden hebben. Tijdens de rit kregen we al een eerste beeld van Afrika te zien. De beelden waren nog beter dan ik me had voorgesteld. Toen we in Nkozi aankwamen gingen we onmiddelijk naar de geiten kijken. De kindjes van het schooltje waren superlief en echt vriendelijk. Ze komen allemaal onmiddelijk aan de draad staan en willen op de foto. Het enige nadeel is dat we de eerste 2 dagen in ons huisje geen stromend water hadden. We hebben hier ondertussen al ons vaste ''cafetje'' waar ze alleen halve liters bier hebben en frisdrank nzo.

We zijn al begonnen met het verzorgen van de geiten, het knippen van de hoeven en het invullen van de geitenfiches. Soms moeten we voor materiaal met een boddabodda (brommertje) naar een naburig dorpje, dit is echt heel plezant. Als je een boddabodda nodig hebt staan er ineens eens stuk of 5 rond je. De kinderen zijn heel nieuwsgierig en zwaaien altijd. Ze helpen ook graag met het zerk bij de geiten en het bouwen van dingen. Soms nemen ze gewoon het materiaal uit je handen om het te dragen. Zelfs timmeren kunnen ze als de beste. We hebben ondertussen als een hooiraaf ineen gestoken, een weide volledig afgespannen en we zijn al aan een nieuw stalletje begonnen. Het vangen van de geiten is vaak een hele opdracht maar ze beginnen het te kunnen. Het eten is hier ook vele anders, maar ze hebben ook lekkere dingen.

De geiten binnenzetten gaat veel makkelijker met de hulp van de kinderen, ze kruipen onder de stal om de geiten die hun verstoppen weg te jagen. Zo kunnen wij ze beter vangen. Waar wij een half uur over doen gaat met hun hulp in 5 minuten. Het enige nadeel hier is dat de stroom vaak wegvalt en douche en naar het toilet gaan in de donker niet ideaal is. Dineren met kaarslicht is dan wel zeer plezant. De was doen is hier wel een hel, in een bak met water, dus een wasmachine wou van pas komen. We beleven hier wel een geweldige tijd met de kinderen en de mensen van het schooltje en het dorpje. Tijdens het werken maken we soms even tijd om met de kinderen te spelen, ze zijn echt geweldig! We hebben ook nog een Belgische leekracht bij ons in het huisje waarmee ze goed overeen komen en waarmee we 's avonds soms spelletjes spelen.

Ondertussen hebben we al kennis kunnen maken met de dierenarts en zijn familie en collega. Het is maar een kleine zaak dat ze hier hebben, maar toch hebben ze hier veel. Ondertussen zijn er al 5 geitjes geboren. De eerste geit hqd er 3, de 2e geit 2. Van de 2e geit hebben we er een zien geboren worden. Er is ook 1 geit van 4 maanden die een abortus heeft gedaan. We hebben de dierenarts gebeld omdat we er iets uit zagen steken en de geit pijn had, eerst dacht hij aan een prolaps maar toen hij het afwaste kwam het kleintje er uit, al een geluk dat de geit een abortus heeft gedaan want ze was nog te jong en anders was het jong te groot geworden en waren ze beide gestoreven. Vrijdag gaan we samen met de dierenarts naar de krokodillen, ik kijk er naar uit!!